MITÄ ON WATERCROSS TAHKO?

Tästäpä pääset vähän jyvälle

Watercross on äärimmäisen adrenaliinipitoinen sekä jännittävä kilpailulaji, joka aktivoi selviytymisvietit ja tempaa mukaansa niin kilpailijat kuin katsojansakin. Watercrossin parissa viihtyy iästä riippumatta, eikä sinun tarvitse olla kummoinenkaan moottoriurheilufani hoksataksesi mikä tekee Watercrossista ylivoimaisen jännittävän lajin. Vaikka Watercrossin keskiössä on tehokkaat ja näyttävät moottorikelkat, sekä erityisesti kelkkoja ohjastavat äärimmäisen taitavat ja fyysisesti ylivertaiset kuljettajat, muodostuu lajin koukuttavin jännityselementti siitä, kenellä taidot riittää pitämään kelkka pinnalla ja ketkä joutuvat uintireissulle ja kalastelemaan kelkkaansa.

Upottaako?

Joka vuosi vesi Tahkonlahdella on upottanut kymmenien kelkkojen kohdalla ja oletettavasti sama meno jatkuu myös tulevina vuosina. Watercrossia nimittäin ajetaan lähtökohtaisesti talvikaudelle suunnitelluilla moottorikelkoilla, joita ei ole tehty kellumaan. Tottakai näitä kelkkoja on muokattu yleensä enemmän kuin vähemmän Watercrossiin sopivaksi, mutta lakeja ne on fysiikanlaitkin, joista johtuen kelkka ei kellu mikäli sillä veden päällä pysähtyy.

Millaista Tahkolla on?

Watercross Tahko on Show-tyyppinen huippu-urheilutapahtuma, jossa viihdykettä riittää kovasta kilpailusta väliaikaohjelmiin, sekä Tahkon alueen ravintoloiden hurjaakin hurjempiin iltabileisiin. Aiemmin yksipäiväinen tapahtuma järjestetään 21.-22.7.2023 ensimmäistä kertaa kaksipäiväisenä. Tämä tarkoittaa entistäkin kosteampia tapahtumia, kun kelkkoja uppoaa jo perjantaista lähtien ja ravintolatoimijat Tahkonlahden itä- ja länsirannikoilla tekevät parhaansa pitääkseen tapahtumakävijöiden nesteytyksestä huolta.

Tällaista et pääse muualla kokemaan. Watercross Tahko on monella tapaa kesän kovin ja kostein tapahtuma!

Käydäämpä läpi koko kilpailuformaatti

Harjoitukset

Perjantaina ensimmäisenä ohjelmassa on harjoitusajot. Kukin kuljettaja saa käydä kaksi kertaa vesillä ottamassa tuntumaa ajoalustaan ja testaamassa kalustoa.

Lajitteluajot

Perjantaina ajetaan kaksi erittäin tärkeää ja jännittävää lajittelulähtöä, Lajittelut 1 & 2. Molemmat lajitteluajot ajetaan toisistaan merkittävästi poikkeavilla radoilla. Lajittelu 1 ajetaan Vauhtiradalla ja Lajittelu 2 puolestaan Taitoradalla. Lajittelulähdöt ajetaan kahden kuljettajan yhteislähtöinä. Vaikka kuljettajat ovat yhtä aikaa radalla, he eivät aja suoranaisesti toisiaan vastaan kilpaa, vaan molemmille otetaan aikaa ja heille tärkeintä on selvittää rata mahdollisimman nopeasti maaliin. Nimittäin kunkin kuljettajan kahden lajittelulähdön yhteenlaskettu aika määrittää lähtöpaikan lauantain Eliminator -pudotuskaaviossa.

Lajittelu 1 – Vauhtirata (klikkaa isommaksi)

Lajittelu 2 – Taitorata (klikkaa isommaksi)

Perjantain loppuhuipennus: Last Man Standing

Perjantain loppuhuipennuksena toimii lähestulkoon täydellisen järjetön kisaformaatti nimeltään Last Man Standing (suom. Viimeinen mies pinnalla). Kisan otetaan mukaan maksimissaan 15 kelkkailijoiden aatelistoon kuuluvaa kuljettajaa. Ennen kisan alkua kelkoille suoritetaan tekninen tarkastus, jossa varmistetaan että kelkkojen bensatankit ovat tyhjät. Tämän jälkeen jokaiselle osallistujalle tankataan järjestäjän toimesta tasan 2 (kaksi) litraa bensaa tankkiin ja toivotetaan onnea matkaan. Kuljettajat lähetetään yhteislähtönä järvelle ajamaan pientä Etelärannan tuntumaan merkattua rinkiä ja toivomaan että kilpakumppaneiden kelkoista loppuu bensa ennen kuin omalla kohdalla hymy ja kelkka hyytyy ja uintireissu koittaa. Last Man Standingin voittajalle (ja muutamalle muullekin riittävän pitkään pinnalla pysyneelle) on luvassa maineen ja kunnian lisäksi myös huikeita tavarapalkintoja, joten tähän kisaan odotetaan joukkoryntäystä osallistujien osalta!


Lauantai

Warm Up

Lauantaina kuljettajat saavat käydä lämmittelemässä itseään ja kelkkojaan ennen tositoimiin ryhtymistä. Kukin kuljettaja saa kiertää lauantain kisaradalla kaksi kierrosta. Kuljettajia laitetaan matkaan non-stop-periaattella.

Lauantain kisarata:

Lauantai: Eliminator – Last Chance – Semifinaalit – Finaali – Pudotuskaavio

Otsikon perusteella voisi kuvitella että lauantain kisakaavio on viittä vaille mahdotonta ihmismielellä ymmärtää. Ja kyllä, hetken se saattaa ottaa, mutta kun sen oivaltaa niin sittempä kaikki muuttuu kirkkaaksi kuin vesi jossain ihan muualla kuin Tahkonlahdessa.

Kisapäivä etenee seuraavasti: Ensin ajetaan Harrasteen Eliminator-lähdöt. Tämän jälkeen Semi Pron Eliminatorit ja sitten Openin Eliminatorit. Ja kuinka ollakkaan; seuraavaksi lähdetään ajamaan Last Chanceja ja nekin samassa järjestyksessä: Harraste, Semi, Open. Ja niin edelleen Semifinaalit ja lopuksi Finaalit. Päivän päätteeksi (aikataulun mukaan toivottavasti noin klo 16 hujakoilla), meillä on tiedossa kuka on Tahkon kiistaton Kunkku, eli Open luokan voittaja! Ja toki myös Semi Pron ja Harrastelijoidenkin voittajat on tuossa vaiheessa jo ratkottu ja päästään odottelemaan palkintojenjakoa.

Lauantain pudotuskisan ajokaavio

  • Eliminatorista voittajat suoraan Semifinaaliin, kakkoset Last Chanceen, kolmoset mukaan ”varamieslähtöön” ja neloset laulukuoroon.
  • Varamieslähdössä ajavat Eliminatorissa sijoille kolme sijoittuneet kuljettajat. Kuljettajat ovat varasijalla osallistumaan Last Chanceen varamieslähdön lopputulosten mukaisessa järjestyksessä mikäli joku Last Chance erään tiensä selvittänyt kuljettaja ei lähtöviivalle ilmesty.
  • Last Chancesta voittajat jatkoon ja muut kotimatkalle.
  • Semifinaaleista voittajat Finaaliin lähtöpaikoille 1 & 2, ja Semifinaalin kakkoset Finaaliin lähtöpaikoille 3 & 4. Semifinaalin kolmoset ja neloset pääsevät tässä vaiheessa kertomaan tarinoita rantapenkalle.
  • Finaalit ovat sen verran yksinkertaiset, että eipä tuota taida tointaa sen enempää selostaa. Sanotaan nyt kuitenkin, että voittaja voittaa kisat.